Een plan geeft je richting en houdt je op koers om zo dicht mogelijk bij de missie en visie van je bedrijf te blijven. Het zorgt ervoor dat je je niet laat afleiden door de wervelwind.
Het zorgt ervoor dat je niet 1001 verschillende dingen tegelijk aan het doen bent.
En je de focus verliest.
Het maken van een planning is daarom essentieel voor een gestructureerde organisatie.
Dit beschrijf je in jouw planning;
1. Beschrijf jouw missie en visie
Waar staat jouw bedrijf voor? Wat zijn jouw waarden? Wat is belangrijk voor jou?
Waarom doe je wat je doet?
Beschrijf duidelijk jouw missie en visie.
2. Beschrijf jouw doel(en)
Wat wil je bereiken op de korte en lange termijn?
Wat is jouw hoofddoel? Waarom is dit jouw hoofddoel?
Past jouw hoofddoel bij je missie en visie?
Wat zie je als concreet resultaat?
Beschrijf concreet jouw hoofddoel.
Beschrijf daarna drie subdoelen, om jouw hoofddoel te bereiken.
3. Beschrijf KPI’s
Wat zijn de prestatie indicatoren? Met een KPI kun je de prestaties van je organisatie en teams meten.
Ze maken de voortgang van jouw doelen meetbaar en concreet.
4. Middelen
Wat heb je nodig om dit te kunnen bereiken? Denk aan activiteiten, mensen, kosten, systemen.
Wat heb je nodig aan visie, houding, vaardigheden en kennis?
Welke activiteiten horen daarbij?
5. Prioriteiten stellen
Voor het maken van je planning is het belangrijk om te kijken naar de prioriteit van je activiteiten.
Verschillende methodes om prioriteiten te stellen zijn; de MoSCoW methode of de Eisenhower matrix.
Beschrijf de prioriteiten van jouw activiteiten.
6. Planning
Beschrijf per activiteit hoeveel tijd het kost (naar schatting). Kijk naar de activiteiten.
En plan de activiteiten in. Wanneer ga je wat doen?
7. Maak een analyse
Is je planning haalbaar? Wat kan je uitbesteden?
Welke risico's zie je?
8. Deel je planning met je team
Zorg ervoor dat je team en je stakeholders weten wat er speelt in jouw onderneming.
Zodat jullie samen kunnen werken naar het eindresultaat.
Heb je hulp nodig bij het maken van een planning?
Stuur mij gerust een berichtje. Of misschien is de focus planningssessie iets voor jou?
Reactie plaatsen
Reacties