Herken jij dit? Je gaat fanatiek aan de slag met een actielijst. Voor je het weet heb je een waslijst aan acties. De hele dag werk je KEI hard! Maar aan het einde van de dag voelt het alsof je niks hebt gedaan. Je hebt niks kunnen afstrepen van je actielijst.
Ontevreden plof je op de bank. Je hoofd zit nog vol van die volle actielijst.
Morgen dan maar weer KEI hard werken…..
STOP!
Dat kan anders. Volg deze tips voor een goede actielijst, en ik garandeer jou dat jij aan het einde van de dag met voldoening je acties kan afvinken.
Jij hebt meer rust in je hoofd.
Tip 1: Zet een deadline achter de actie.
Door een deadline achter een actie te zetten, kun je makkelijk je acties prioriteren.
Een deadline motiveert je ook om de actie eerder te voltooien.
Tip 2: Schrijf drie belangrijke en drie kleine taken op.
Je gaat ambitieus met je to-do lijst aan de slag, en voor je het weet heb je een waslijst aan acties.
Die ga je niet afkrijgen op 1 dag. Schrijf daarom max drie belangrijke, en 3 kleine taken op. Als je de drie belangrijkste taken af hebt, ben je al een boss!
Zeker weten dat jij aan het einde van de dag met voldoening je actielijst kan afvinken.
Tip 3: Schat de duur van een taak in.
Schat de duur van de taak in, zodat je weet hoeveel taken je kan doen op je dag.
Hou bij het maken van een actielijst rekening met hoeveel tijd je hebt op een dag. Hoe ziet jouw agenda eruit?
Heb je veel vergaderingen staan, dan weet je dat je minder tijd hebt om je acties te voltooien.
Tip 4: Zet het doel achter een taak.
Dragen de acties bij aan jouw doelen?
Misschien ben je de hele dag druk bezig geweest, maar heb je niks gedaan waardoor jij je doel gaat behalen. Schrijf daarom achter een actie het doel. Dit motiveert ook om je actie te voltooien. Voorbeeld: Kennismakingsgesprek inplannen met Anne.
Doel: nieuwe klant.
Tip 5: Hou een aparte lijst bij met ideeën die in je opkomen.
Ideeën zijn verboden op je to-do lijst. Dat is namelijk te vaag en onduidelijk.
Het gevaar hiervan is dat je er dan naar kijkt, en eigenlijk niet echt weet wat je moet doen en het geen prioriteit heeft. Het gevolg is dat je idee eindeloos op je to-do lijst blijft staan. Dat is ruis, en zonde van je idee!
Zet je Ideeën op een aparte lijst.
Plan een moment in wanneer je de ideeën lijst gaat bekijken.
Schrijf max twee ideeën uit. Is het een goed idee?
Maak daar dan apart een planning voor.
You can do it!
Met deze tips, weet ik zeker dat jij vanaf nu een overzichtelijke actielijst kan maken.
En dat jij aan het einde van de dag fijn je acties kunt afvinken.
Vindt je het toch nog lastig? Dan help ik jou graag.
Neem contact met mij op via onderstaande contactgegevens.
Veel succes!
Liefs,
Rian
Reactie plaatsen
Reacties